miercuri, 27 noiembrie 2019

Consiliere parentală - Efectele micului ecran asupra minții copilului


EFECTELE MICULUI  ECRAN ASUPRA MINŢII COPILULUI


         

        Fără să generalizăm , se poate spune că trăim într-o societate în care părinţii dedică tot mai puţin timp copiilor , preferand să îi uite în faţa televizorului, pentru a-şi putea rezolva problemele casnice.
Voi prezenta în continuare un material deosebit de important, bazat pe cercetări aprofundate, din care se poate înţelege cat de grave pot fi efectele micului ecran asupra minţii copilului.
Materialul prezentat reprezintă un extras din cartea cu același nume scrisă de Gheorghe Virgiliu.

          În urma cercetărilor desfăşurate în ultimii ani s-a ajuns la concluzia că vizionarea TV şi calculatorul dăunează dezvoltării şi funcţionării creierului uman. Aceasta,  deoarece activitatea corticală, atunci cand ne aşezăm în faţa ecranului este complet diferită de aceea întalnită în mod obişnuit în viaţa oamenilor. Cele cateva ore petrecute zilnic de copii în faţa televizorului şi a calculatorului, încă din primii ani de viaţă , vor influenţa definitoriu modul în care creierul va răspunde pe viitor la provocările lumii reale, modul în care va procesa informaţia.
Astfel, mintea tinerilor ajunge să fie dependentă de starea de pasivitate, de neconcentrare, şi negandire, care i-a fost indusă zilnic, cateva ore, prin intermediul vizionării.
Emisfera stangă a creierului, a cărei activitate este inhibată cand privim la televizor, nu se dezvoltă normal, ceea ce va face ca tinerii aceştia să fie deficienţi în ceea ce priveşte gandirea logică şi analitică, în vorbire, în construirea frazei, în scris şi citit-procese desfăşurate în ariile acestei emisfere.
Cele mai grave sunt consecinţele pe care televizorul şi jocurile pe calculator le au asupra funcţionării părţii din faţă a creierului- cortexul prefrontal- care îl deosebeşte pe om de animal -slăbirea capacităţii de concentrare, scăderea memoriei, apariţia stării de pasivitate şi a plictiselii, a depresiilor, a anxietăţii şi a tulburărilor de personalitate.
Vizionarea afectează, de asemenea, capacitatea de concentrare a atenţiei, slăbeşte motivaţia şi favorizează comportamentele instinctive-bulimia, agresivitatea şi pulsiunile sexuale.
Acestea sunt doar cateva din motivele pentru care Academia Americană de Pediatrie(Reinsenberg, 1998) recomandă ca pană la 2 ani copiii să nu fie lăsaţi să se uite la televizor, iar după această varstă, pe toată perioada varstei şcolare, să se limiteze timpul vizionării-cumulat-televizor, video sau calculator- la una , cel mult două ore pe zi.
Unii autori opinează ca măcar pană la 5-6 ani, cand se încheie prima perioadă esenţială în dezvoltarea creierului, copiii să fie ţinuţi departe de televizor şi de calculator.
Copilul nu se poate opune. El nu are discernămantul necesar, de aceea este important să fie apărat de mijloacele care-i pun în pericol sănătatea mentală şi viitorul.
Cum ar putea oare un copil să se protejeze singur în faţa unor tehnologii care fascinează, au un caracter hipnotic şi care dau dependenţă.Mai cu seamă în condiţiile în care ei nici măcar nu bănuiesc pericolul şi nu-şi pot imagina consecinţele?
Acesta e rolul părinţilor: de a-I apăra şi călăuzi pe cei mici pană cand vor căpăta discernămantul necesar ca să se descurce singuri în viaţă.Desigur, este mult mai simplu să-i abandonăm în faţa unui ecran ca să ne vedem de treabă, sau ca să adunăm ceva bani pentru a le putea asigura viitorul.Ar trebui însă să ne gandim şi la faptul că după 10-15 ani petrecuţi în faţa unui ecran, cateva ore pe zi, copiii noştri s-ar putea să nu mai aibă nici un viitor.
Se vorbeşte foarte mult de drepturi. Oare n-ar trebui să le asigurăm copiilor noştri dreptul fundamental la mai multă afectivitate, la mai mult timp petrecut împreună cu ei, la o stimulare normală a minţii şi trupului, pentru a fi păziţi în faţa ofensivei unor mijloace care le pot distruge mintea?
Începand cu aprilie 2007 a început să funcţioneze şi la noi Asociaţia pentru apărarea familiei şi copilului care poate fi gasită la numerele de telefon 021-3355495 sau la 0745-033090.Aici se pot cere date despre prevenirea şi combaterea deficitului de atenţie şi hiperactivitate-ADHD.
Şi pentru adulţi, vizionarea constituie un important factor în intensificarea stării de nervozitate şi agitaţie mentală, în slăbirea capacităţii de concentrare şi a memoriei.
Pe de altă parte, nu se poate susţine faptul că majoritatea copiilor nu mai vor să înveţe, deoarece mulţi dintre ei urmează chiar tratamente medicamentoase pentru creşterea succesului şcolar sau cursuri speciale pentru recuperarea deficienţelor. Şi în Romania , numărul copiilor trataţi de adhd este în creştere.Aşadar, ca o concluzie, se poate susţine faptul că tinerii de azi nu mai pot învăţa şi avea aceleaşi rezultate şcolare ca ale tinerilor de acum cateva generaţii pentru că nu-i mai ajută mintea.Devin , oare copiii mai puţin inteligenţi?
Recentele rezultate ale Institutului Naţional de Evaluare a Procesului Educaţional din America au indicat apariţia unor importante  deficienţe în ceea ce priveşte capacităţile cognitive de un nivel superior, mai cu seamă cele necesare pentru o înţelegere profundă a textului scris, în matematică şi în ştiinţe.
Rezultatele la matematică sunt deprimante cand li se cere elevilor să-şi concentreze atenţia la probleme care necesită mai mult de o etapă. De exemplu, doar 44% dintre absolvenţii de liceu pot calcula restul ce ar trebui să le revină de la 3 dolari care au fost plătiţi pentru două articole comandate la masa de pranz.
După Albert Shanker, preşedinte al Federaţiei Americane a Profesorilor, doar 20% dintre tinerii de 20 de ani pot scrie în mod corect o cerere de angajare, doar 4% înţeleg o mostră de program de autobuze şi doar 12% pot aranja 6 fracţii comune în ordinea mărimii.Doar 20-25 % dintre actualii elevi, arată dl Shanker, pot învăţa efectiv prin metodele tradiţionale de predare.
Efectele acestor tendinţe , universal observate au început să devină evidente chiar şi în cele mai bune colegii, astfel ca profesorii au găsit de cuviinţă să coboare nivelul sarcinilor pentru scris şi citit, precum şi aşteptările în ceea ce priveşte gandirea analitică. Însă, în ciuda efortului depus de profesorii şcolilor elementare pentru îmbunătăţirea programei, elevii nu arată vreun caştig vizibil în deprinderile de ordin superior.(Healy, 1990)
Copilul în faţa televizorului nu are parte de experienţa obişnuită a limbajului, de stimularea dialogică a gandirii şi reflecţiei pe care părinţii, bunicii sau mediul uman , în general, le oferă. Stimulii vizuali şi analitici percepuţi în faţa micului ecran sunt atat de agresivi, se succed cu o asemenea rapiditate, încat depăşesc capacitatea creierului de a-i controla. Efectul inevitabil va fi inhibarea unor importante procese mentale.
COPIII SE OBIŞNUIESC DE LA TELEVIZOR SĂ NU MAI DOREASCĂ SĂ ÎNŢELEAGĂ CE SE ÎNTAMPLĂ ÎN LUMEA CARE ÎI ÎNCONJOARĂ.SE MULŢUMESC DOAR CU SENZAŢIILE.(LARGE, 2003)
Experienţa vizionării  TV nu este una a spaţiului şi a timpului real, a distanţelor şi a duratelor reale, ci a unora virtuale, sugerate sau doar simulate în interiorul lumii televizorului. Copilului îi lipseşte posibilitatea cunoaşterii prin atingerea şi manipularea fizică a materialelor, una dintre condiţiile desfăşurării procesului de cunoaştere şi , prin urmare, de structurare a traseelor neuronale. Prin televizor, cei mici sunt lipsiţi de liniştea şi răgazul necesare dezvoltării mecanismelor limbajului intern şi ale gandirii reflexive.
Televizorul, nu numai că nu favorizează o participare interactivă la procesul de cunoaştere, ci dimpotrivă presupune o experienţă pasivă şi pasivizantă pentru mintea umană.
După vizionarea prelungită copiii vor avea tendinţa de a rămane în aceeaşi stare de pasivitate sau de neimplicare în cunoaşterea lumii reale. Celor care se uită mult la TV li se sărăceşte în mod proporţional capacitatea de a imagina jocuri, le slăbeşte dinamismul mintal.(Winn, 1996)
Proporţional cu creşterea timpului petrecut la televizor scade dispoziţia sau plăcerea unei implicări în viaţa comunitară şi chiar în cea de familie.
Majoritatea specialiştilor în domeniu susţin că nu trebuie permis ca TV să înlocuiască jocurile fizice-alergatul, înotul etc.-lucrul de mană –a construi, a coase , a întreprinde , în general ceva cu mainile sau alte activităţi  prin care cele două părţi ale corpului- stanga –dreapta şi conexiunile corespunzătoare lor din creier învaţă să se coordoneze între ele.(HEALY, 1990)
Copiii au nevoie de părinţi, în special de mamă, care să le călăuzească fiecare pas, să le vorbească, învăţandu-i încet-încet cum să folosească limba, cum să înţeleagă realitatea, să gandească şi să simtă, în general.
Experienţa spaţiului şi a timpului real, cunoaşterea prin atingere şi întrebuinţare a lucrurilor care-l înconjoară pe copil, joaca, de asemenea, au un rol deosebit de important. Copilul trebuie să se implice activ în diferite jocuri folosindu-şi imaginaţia şi interacţionand cu alţi copii.Toate acestea constituie mediul ideal pentru dezvoltarea normală a minţii copilului, pentru punerea bazelor structurale şi funcţionale ale creierului, necesare tuturor activităţilor de mai tarziu.
Aşadar, vizionarea Tv ,şi a calculatorului scade nivelul de inteligenţă şi performanţele intelectuale, creează o atitudine mentală pasivă, cultivă plictiseala, dezinteresul sau apatia şi inhibă comportamentele sau iniţiativele de ordin subiectiv,” îi antrenează pe oameni pentru a fi momai”(MANDER, 1978)






Prof.inv.prescolar : VERONICA  GOŞNEA

                                                                     


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Tema săptămanii:""

Urare

https://www.youtube.com/watch?v=4f5ByYi44ao&t=3s Dragi părinți, dragi copii, Vă mulțumim pentru frumoasa colaborare și vă dorim mult...